Skip to main content

Ramaskreekend 2014

 

`tis upon us...! Ramaskrik-festivalen ruller i gang på Oppdal, og Skrekkruttskolen smeller  til med DEN 2. ÅRLIGE Ramaskreekend! Her skal vi prøve å gi litt festivalstemning gjennom helga: følge med på hva som rører seg blant lokale og tilreisende på Oppdal, se nærmere på filmene på  programmet  og forhåpentligvis få litt input fra skrekkrutter som måtte ha tatt turen til de dunkle Oppdalske fjelle for denne Norges skumleste filmfestival! Håper dette kan være et lite plaster på kjøttsåret for alle de som skulle ønske de var der.

 

...sa brura og dro i gang Ramaskreekend 2014.

 

I det følgende presenteres innlegg av ymist slag fra skrekkrutter som var tilstede, enten fysisk eller psykisk. :)

 

Kay Olssen, 16. oktober

"Rapport fra Ramaskrik, denne gang filmen Radio Silence AKA On Air.


En seriemorder herjer en liten by i Tyskland. En utspekulert sadist med det sjarmerende navnet Der Nachtschlitzer. I samme by befinner seg også den lokale radiopiraten Doc Roc seg sammen med sitt innringerprogram som spekulerer i hvem denne seriemorderen er. Når Der Nachtschlitzer ringer inn blir Doc Roc dratt inn i et dødelig spill.

Filmen er noe så utypisk som en tysk slasher som ikke er produsert via det vanlige ekstremsplattermiljøet som vi kjenner fra de beryktede regissørene Buttgereit og Ittenbach.

Filmen er gjordt med et høyere budsjett men likevel bærer preg av å være en indieproduksjon. Den forsøker ikke å fokusere på splatterscener men baserer narrativet på det psykologiske spillet Der Nachtschlitzer setter i gang med filmens hovedperson. Radio Silence prøver å bryte med slasherens noe tynnslitte klisjeer og greier tidvis også dette.

Derimot kommer den ikke i havn med det forsøket selv om det er dyktige skuespillere foran kameraet. Spesielt Der Nachtschlitzer som portretteres med sadistisk fryd av Charles Rettinghaus. En skuespiller som følger en god tradisjon av tyske skrekkstjerner som Peter Lorre, Klaus Kinski og Kurt Raab

Dessverre rakner filmen mye på grunn av dårlige redigeringsvalg og har en montasje som gjør deler av filmen blir langtekkelig og føles opphakket. 

Dette er etter det jeg kan se nok basert på en ide om at klippene skal hjelpe på å øke spenningen og holde publikum på stolkanten. Igjen lykkes ikke filmskaperne med dette og man sitter igjen med følelsen at dette er et utkast for det som kunne vært en kreativ og frisk slasherfilm.

Premisset til filmen er i stor grad hentet fra Clint Eastwoods glimerende regidebut " Play Misty For Me" men fungerer i så måte da filmen også henter resten av bakteppet fra slasherne. I tillegg kan filmen minne en del om "Saw". Ikke i forhold til bruk av ekstrem vold men at det her er snakk om en moralsk fortelling om de valgene vi tar og konsekvensene det får. Filmen er på sitt beste når den benytter klisjeene og bruker dem konsekvent. Bla. møter vi byens alkoholiserte politiinspektør med ødelagt familieliv ( Lyder kjent?)

 

Normalt i filmer og bøker med denne arketypen er avhengigheten kun en staffasje, men her ser vi faktisk av han lar seg styre av alkoholismen.

 

Noe som går ut over etterforskningen.

Oppsummert er dette en film som vil mye men ikke klarer å innfri det.

 

Likevel er den verd å se for de øyeblikkene når den klarer å overraske deg. Men dessverre vil resten skuffe."

 

Kay Olssen, 18. oktober

"Noe forsinket forsetter jeg mine anmeldelser av Ramaskrikprogramet og forhåpentligvis lagt til noen inntrykk. Torsdagen forsatte videre med Housebound. En New Zealandsk horrorkomedie som sitter igjen hos meg som av festivalens høydepunkter.

 


Etter er særdeles mislykket minibankran blir filmenshovedperson, en pøbeljente, idømt husarrest. Dessverre er dette hjemme hos mor som langt pokker i vold. Moren, en heller masete utgave av sorten blir hennes minste bekymring når det viser seg at barndomsheimen er hjemsøkt.

Skummel, vellaget og morsom med overraskende plotttvister har gjort Housebound til en festivalfavoritt.

Dette er noe så sjeldent som en horrorkomedie som ikke lar vitsene gå på bekostning av skrekkelementene. Enda mer sjeldent er at komedien også bygger opp skrekken. En prestasjon som knapt nok er sett siden American Werewolf in London og Gremlins.

Oppsummert er dette en film som en hver sjangerfeinschmecker ikke burde gå glipp av.

Housebound starter som en film som guider deg inn veltrådde stier men tar seeren gjennom noe forfriskende sidespor.


Derimot er nedturen stort til neste film, The Canal.

 


En spøkelseshistorie som låner fra regissører som Roman Polanski og Hideo Nakata. Et kurrant budsjett og teknisk kyndighet bak kamera lover en historie i ånd med Sinister og Don't Look Now. Dessverre er dette langt i fra sannheten.

The Canal starter som et samlivsdrama om utroskap. Etter fem år og et barn er ekteparet vi møter på autopilot. Sexen er rutine, jobben er rutine og fasaden er velpolert. Mannen har en god jobb som arkivar på byens filminstitutt. Som ikke det er nok at han mistenker sin kone for å være utro, får han i oppgave å ta hånd om gamle åstedsfilmer fra politiet. Innholdet er sjokkende og fører ham inn i et mareritt.

The Canal har fått overraskende god mottakelse.

Overraskende da dette er på ingen måte en original, spennende eller vellregissert film. Samtlige av filmens høydepunkter er skamløst stjålet fra andre filmer, så mye at undertegnede på ingen måte kan akseptere dette som en homage. Filmens groteske scener er hentet rett fra Clive Barker men det mest graverende er det direkte tyveriet av Nicholas Roegs eminente Don't Look Now. I tillegg lånes det i overstadig grad fra Polanskis Replusion.

Dette er ikke en kreativ film men en sammenrasket sampler der høydepunktene er tatt fra filmer av bedre regissører.

Skuespillet er ensformig med en mannlig hovedrolle som har et så til den grad lidende ansiktsutrykk som ikke er sett siden den diabetesfremkallende Love Story med Ryan O'Neal.

Godt kameraarbeid og lydbilde redder ikke denne filmen fra å ende opp som en blåkopi uten en kreativ tanke.

Men den største synden den begår er å ikke være skummel og er rett og slett kjedelig!"

 


Håkon Olav Thunestvedt oppsummerer

"Ramaskrik-anmeldelser del 1.

"Nå er Ramaskrik over for min og jeg sitter på lobbyen i kulturhuset på Oppdal og skriver dette med første kaffen ved min side.


Jeg og Kay gikk glipp av første film som var Wolf Cop fordi toget kom inn et kvarter etter at første film var begynt. Festivalsjef Morten har sagt at tidspunktet for første film neste år er oppe til vurdering. 

Første film for vår del ble den tyske thrilleren On Air/Radio Silence som hadde en del Play Misty for Me fakter. Doc Rock er radiovert på en piratstasjon og livet hans endrer seg da seriomorderen Nattskjæreren (Der Nachtschlitzer) ringer inn og tvinger han til å utlevere seg ellers dør hans neste offer. Der Nachtschlitzer blir glimrende ekkelt spilt av Charles Rettinghaus og Markus Knüfken er god som den etterhvert lidende Doc Rock. On Air hadde et par fikse twists men filmen greier desverre ikke opprettholde trøkket hele tiden men er en over middels film som desverre kunne vært bedre. Allikevel verdt å se om konseptet fenger deg.

Vi hadde blodig biff på SpisBar som hadde Ramaskrik-tilbud på biffen. Så vi gikk glipp av In Darkness We Fall og The House at the End of Time. Spisbar hadde pussa opp overetasjen og det var blitt ganske ålreit der.

Til og med forbedret ølutvalg.


Housebound var vel festivalens høydepunkt og var om Kylie, en ung kvinne som etter flere møter med loven som blir tatt for et minibankran som går til hælvete. Etter tidligere ha vært idømt flere sinnemestringsprogram og samfunnsstraff blir hun nå dømt til åtte måneders husarrest hjemme hos moren. Mora er en skravlekjerring av dimensjoner og Kylie furter og er generelt lite hyggelig mot moren og stefaren. Det virker etterhvert som det spøker i huset og det kan ha sammenheng med et mord som skjedde da huset var en barnevernsinstitusjon. Denne filmen hadde god humor men uten å trekke ned horrorelementene. Dette var vel favoritten på festivalen og sammen med What We do in the Shadows gjorde det at New Zealand hadde et godt nærvær på festivalen.

The Canal var dessverre nedturen på festivalen for min del. Etter tre minutter så merka jeg at denne kom til å bli forglemmelig. Rupert Evans som jeg har faktisk har sett i gode roller tidligere går gjennom filmen tafatt og lidende og rett og slett irriterte meg. Han har Ryan O'Neill fakter når han stirrer melankolsk inn i kamera mens tårene renner stille nedover ansiktet. Et positivt element er Steve Oram som spiller litt drittsekk av en politimann som har forhåndsdømt hovedpersonen. Han hadde hovedrollen i fjorårets sjarmøretappe Sightseers og er vel den skuespilleren jeg likte i filmen. Det er en del melodrama om utroskap ellers virker det som om regissøren plukker horrorelementer fra hans favorittfilmer men greier ikke helt å få det til å henge sammen.

 

Among the Living var ikke musikkvideoen til Anthrax men en fransk horrorfilm.

 



Den er egentlig tre filmer i én. Første delen var veldig Stand By Me og så går den over til å bli litt freakshow horror før den går over i home invasion og tilbake til freak showet på slutten.

Ikke på topp fem lista mi men allikevel godt over middelmådig.

 

 

Helene Aalborg, 17. oktober


"Jeg vet at jeg allerede har sagt andre steder at jeg savner Ramaskrik og er misunnelige på alle som er der nå, men her og nå med noen øl innabords føler jeg at jeg virkelig må understreke det ennå en gang.

 

Jeg har vært på *mange* filmfestivaler de siste 2-3 åra, og Ramaskrik er helt definitivt i min topp 3 av norske filmfestivaler (ved siden av (ikke under) TIFF og Grimstad).

Jeg håper dere koser dere maks, og blir ekstra glad av å høre at andre filmfolk, som feks Øystein fra Filmklubbforbundet og Birger fra Filmpolitiet endelig gir Ramaskrik en sjanse. Ramaskrik fortjener nemlig all oppmerksomhet og alle fans de kan få!

 

Kos dere litt ekstra for meg også, så får jeg i mellomtiden bare glede meg ekstra til neste år!"

 

 

 

Bente Maalen (produsent for Ramaskrik), 19. oktober

(foto: (c) Ramaskrik) 

"Kjære skrekkrutter!

 

Jeg beklager at Ramaskrik-staben har vært helt fraværende på gruppa denne helga, men dere skjønner sikkert hvorfor.

 

Jeg må allikevel si at det har vært veldig gøy Kay og Haakons omtaler og kommentarer underveis (og slå av en prat med de her) + alle hyggelige kommentarer fra andre skrekkrutter også.

 

Neste år håper vi vi får en enda større oppslutning fra Skrekkruttskolen og i mellomtiden gleder jeg meg til å lese mer om alle skrekkfilmene jeg kanskje etterhvert tør å se."

 



 



 

Reinert Kiil (regissør/rekvisitør) 19. oktober


"Det var veldig hyggelig å møte alle dere på Ramaskrik!

Håper å treffe dere igjen i senere anledning.

Har brukt siden deres flere ganger for godbiter i skrekk universet.

 

Vil bare for anledningen anbefale en film jeg så under Ramaskrik "What we do in the shadows". Fantastisk morsom godbit. Takk til Kay Olssen for mye ros å ris ang filmsmaken min. Skal teste ut filmer du nevnte. Ha en strålende film oktober videre. Å husk å kom dere på kino 1 november. Den store kino dagen er som julaften for meg i hvertfall! Bente Maalen: En film du burde prøve er Near Dark. En av mine favoritter innenfor vampyr filmer. Det er også Kathryn Bigelow som står som regissør på denne.

Takk til alle som tok turen å så klippene fra Huset.

 

Vi jobber på spreng for tiden for å finansiere etterarbeidet. Som sikkert flere vet så døde min produsent for noen år siden under innspillingen av "Skumringslandet". Noe som har bæret stor preg av min jobb og i tillegg har gjort det veldig tøft å selge seg inn hos andre produsenter. Men nå er det min venn og kolega Terje Strømstad med på produksjonen.

 

Vel, ønsker alle som sagt en god oktober, og husk å ta turen innom Ramaskrik til neste år, og Oslo fright fest i januar. Er kjempe moro!"

 

 



Skrekkruttskolen takker alle som bidro med innspill og utspill gjennom årets Ramaskrik-festival!

 

Det er ikke til å komme fra at det satte seg en smule festivalsteming på Skrekkruttskolen under disse dagene.

 

...og vi sees på Ramaskrik 2015! :)

Others are checking out:

Scary movies for kids!

When I was a kid, i loooved horror movies. Not horror movies for kids, no no no: the hardcore stuff. Movies children ought not watch. Movies that made me run up stairs like I was being chased by the Devil himself.  I sometimes still do. And I'm 49 now. You see, my dad worked as a captain on ships that sailed in international waters when I was a kid. Norway has their own international church for sailors and other Norwegians residing abroad, The Norwegian Sailor's Church. These guys among many services supplied norwegian ships with books and films. Every ship had a little library trolley full of books and VHS's. At the same time, the HSE factor was quite low: sailors were allowed to bring their kids aboard their ships for summer holiday. I often spent 4-6 weeks aboard my dad's ships -and boy did I get all up in those movie trolleys!  At night, when no one else was around, I brought my bag of foreign exotic candy, snuck into the galley, stole some treats from the pantry, p...

Yūrei: pray you never encounter one!

Dear reader: a violent storm is approaching Scandinavia. Red alerts of all sorts have been issued, and the populus is busy removing loose objects, filling up their water tanks and checking if they have enough batteries to last. Later tonight, when all Hell breaks loose , they will huddle together, step away from the windows, brace themselves and excert a nordic form of calm born through experience with hellish weather. But i digress. Now, let me take this occasion, to tell you about the nightgown - wearing ghost. Her face is covered by her long black hair. She is the one that comes crawling down the stairs and out of closets in you nightmares.  The ghost that make this throat gurgling "moaaaaaaaaaaaaa" - sound that makes your skin crawl. The one that that comes crawling towards you, behind you, in the darkness to pull you... away. Away from this world.  Let me tell you about yūrei! I will do so by telling you about one of the world's most well known and dreaded yūrei: Kay...

The Rookies love Stephen King!

The calendar reads september 21st, and it's Stephen King's birthday! Just hearing or seing his name invokes strong feelings in the minds of those prone to horror. And those prone to books, of course. The bibliophiles that walk among us. The rookies, many of them confessing to both the love of books and of horror, are no exception: in fact, they love Stephen King so much that they dedicated an entire week to exploring his books and the films originating from them! One can say a lot about the film adaptions of Stephen King. Many of these film adaptations were made in the nineties, a time when... well, let's say the film industry was still finding its way into the "new" world. Some of these are brilliant, others are... well, effects, glitter and crap in a blissful mix. Several of these adaptations reside on the lower half of the IDMb scale. However,  they all have in common this... thing about them, then. This King thing.   A coming of age, cosy, creepy and often sli...

Weather horror!

Storms are violent atmospheric disturbances, characterized by low barometric pressure, cloud cover, heavy precipitation, strong winds and thunderbolts and lightning. Storms are also the perfect backdrop for many horror films. Of course. A stormy night with thunder ripping through heavy clouds has an inherent unrest, an inherent feeling of violent disturbance which a sunny summer day simply does not . It is almost like the stormy weather itself becomes an actor in the film. One of many many stormy Scandinavian nights, as the pitch black ocean thrashed relentlessly against our northern shores, made animals huddle and made people close the curtains and step away from the windows, the Rookies at the  Horror Rookie Academy  decided to roll with the punches and simply enjoy the raging chaos right outside our doors by conjuring up this list of horror movies portraying storms and extreme weather of all sorts. They did this for you, dear reader. This is all for you. 💗   Nr Title...

Dental Horror!

Teeth are hard, calcified structures in the mouth that are essential for breaking down food through chewing, forming words for speech, and maintaining overall oral health. They are also dreadful sources of pain, an object for torture and things that can get smashed out of your skull in a bloody instant. One starry friday night, a night of icy gusts of wind and of gerenal unrest in the populus, the Rookies at the  Horror Rookie Academy  decided to dive into the topic of dental horror: the portrayal of teeth in horror films. We decided to limit the topic to mainly human teeth, but since the sphere of horror is a transcendant and messy one, we of course welcomed other types of teeth in horror as well. Tusks, for example. Or simply messed up tooth-related stuff.  The films listed below either centers around the topic of teeth or has predominant scenes portraying teeth in them. It is a creepy collection of films, this.  Films that make your molars ice and throb just by th...

Lunar horror!

An unholy lunar trinity occured september 7th 2025: a full moon, a blood moon and a lunar eclipse. The rookies at the  Horror Rookie Academy  looked forward to experiencing a lycantropic transformation the likes of which this world has never seen: knuckles cracking, hair protruding, teeth and claws developing... Alas. We all remained in our frail human form. No lycantropic wave across the globe. No shiny teeth chomping on human flesh. No claws ripping faces to shreds.  Maybe next time! Filled with moderate disappointment, the rookies decided to put their heads together to conjure movie tips on lunar horror films: films orbiting (pun intended) the topic of the moon in horror. For your viewing convenience. Enjoy! 😁 Title Year IMDb Moon 2009 7,8 Sinners 2025 7,6 Silver Bullet 1985 6,4 The Company of Wolves 1984 6,6 An American Werewolf in London 1981 7,5 A Trip to the Moon 1902 8,1 Iron Sky 2012 5,9 The Dark side of the Moon 1990 4,9 Moonfall 2022 5,2 When Animals Dream 201...

Film tips for seasoned horror veterans!

Some people have seen a sickening amount of horror films. I myself is proud to be among them, having watched a triple digit number of horror and sci-fi films yearly for the last 30 years. Several of the rookies at the  Horror Rookie Academy  consume horror at this extraordnairy level, a level which the general population may consider to be... disturbing.  But what do they know about the joy of living a life surrounded by all things horror?  What do they know about the beauty of darkness, of utter dread?     On a dark December evening, as a relentless blizzard swept over Scandinavia instilling an almost apocalyptic unrest in the populus, a question popped up at our school . The question was from a deeply seasoned horror fan who according to herself has seen an incredible amount of horror movies. An incredible amount. She wondered if there was any good films that had escaped her horror-hungry gaze. Say no more: challenge accepted! This very question lit ...

Sci-fi or DIE!

Sci-fi is nothing short of glorious entertainment. Science fiction takes you to the outer realms of space, to strange planets inhabited by alien creatures whose workings are unbeknownst to us.  It also takes you deep into the human fear of technology, of hybridization, alien lifeforms, artificial intelligence, time travel, cyborgs and into our very future itself. One starry night, as there were no skies covering the Scandinavian peninsula, the rookies of  The Horror Rookie Academy  looked up towards the skies. They let their gaze wander between stars, the moon and the infinite expanse of our universe. They let their minds drift, their fantasy wander. They stared into the the very void itself. Awe-stricken by it all, their minds simply set ablaze by cosmic complexity, they decided it was time to put their heads together. The goal? To curate an extensive list of tips on top notch science fiction movies and series. Below, you find no less than 96 movie tips on sci-fi movies ...

103 tips for 80's horror films!

The eighties were nothing short of awesome. This was before the world became dangerous and messed up, so there was a playful sense of ease strongly present. As was the case in eighties horror films too: they are often excellent testaments to an era that never gets old.   If it was cool and modern, you could bet you'd find it in horror films. Dudes in cropped tank tops, jocks and prom queens, the noble art of jumping into roofless cars without opening the doors, walkmans, hackers with long coats and head bands...  The horror films of the eighties had it all! The Rookies at the  Horror Rookie Academy  love eighties horror. Flat out loves it.  One dark and icy cold week, just as an unholy mist came rolling in from the sea to cover the jagged  shores of Scandinavia, the rookies put their weird and wonderful heads together to conjure no less than 103 movie tips for eighties horror films.  For your vieweing convenience, of course.  We aim to please...

Lucio Fulci films you need to watch!

Lucio Fulci (1927-1996) was an Italian film director, screenwriter and actor. With his sharp tongue and a dark sense of humor, his career spanned from comedy via giallo to splatter films of the 1970s and 1980s he became particulary well known and loved for. Fulci made his international breakthrough with Zombi 2 in 1979 (a nominal sequel to George A. Romero's Dawn of the Dead, which was called Zombi in Italy). The film featured bold cinematography, tangible atmosphere and a lot(!) of blood and gore. Zombi 2 gave him a reputation as a veritable master of horror, and he followed up Zombie 2 with several other horror films that led to him being compared to Italy's other horror master, Dario Argento. The two never worked together, and Fulci also became known for constantly slamming  Argento and his work. An ever so toxic bromance straight out of Hell, I guess.  I love you but I hate you but I love you but I hate you, sort of.   One dark and stormy evening, an evening of u...