Gå til hovedinnhold

Ramaskreekend 2014

 

`tis upon us...! Ramaskrik-festivalen ruller i gang på Oppdal, og Skrekkruttskolen smeller  til med DEN 2. ÅRLIGE Ramaskreekend! Her skal vi prøve å gi litt festivalstemning gjennom helga: følge med på hva som rører seg blant lokale og tilreisende på Oppdal, se nærmere på filmene på  programmet  og forhåpentligvis få litt input fra skrekkrutter som måtte ha tatt turen til de dunkle Oppdalske fjelle for denne Norges skumleste filmfestival! Håper dette kan være et lite plaster på kjøttsåret for alle de som skulle ønske de var der.

 

...sa brura og dro i gang Ramaskreekend 2014.

 

I det følgende presenteres innlegg av ymist slag fra skrekkrutter som var tilstede, enten fysisk eller psykisk. :)

 

Kay Olssen, 16. oktober

"Rapport fra Ramaskrik, denne gang filmen Radio Silence AKA On Air.


En seriemorder herjer en liten by i Tyskland. En utspekulert sadist med det sjarmerende navnet Der Nachtschlitzer. I samme by befinner seg også den lokale radiopiraten Doc Roc seg sammen med sitt innringerprogram som spekulerer i hvem denne seriemorderen er. Når Der Nachtschlitzer ringer inn blir Doc Roc dratt inn i et dødelig spill.

Filmen er noe så utypisk som en tysk slasher som ikke er produsert via det vanlige ekstremsplattermiljøet som vi kjenner fra de beryktede regissørene Buttgereit og Ittenbach.

Filmen er gjordt med et høyere budsjett men likevel bærer preg av å være en indieproduksjon. Den forsøker ikke å fokusere på splatterscener men baserer narrativet på det psykologiske spillet Der Nachtschlitzer setter i gang med filmens hovedperson. Radio Silence prøver å bryte med slasherens noe tynnslitte klisjeer og greier tidvis også dette.

Derimot kommer den ikke i havn med det forsøket selv om det er dyktige skuespillere foran kameraet. Spesielt Der Nachtschlitzer som portretteres med sadistisk fryd av Charles Rettinghaus. En skuespiller som følger en god tradisjon av tyske skrekkstjerner som Peter Lorre, Klaus Kinski og Kurt Raab

Dessverre rakner filmen mye på grunn av dårlige redigeringsvalg og har en montasje som gjør deler av filmen blir langtekkelig og føles opphakket. 

Dette er etter det jeg kan se nok basert på en ide om at klippene skal hjelpe på å øke spenningen og holde publikum på stolkanten. Igjen lykkes ikke filmskaperne med dette og man sitter igjen med følelsen at dette er et utkast for det som kunne vært en kreativ og frisk slasherfilm.

Premisset til filmen er i stor grad hentet fra Clint Eastwoods glimerende regidebut " Play Misty For Me" men fungerer i så måte da filmen også henter resten av bakteppet fra slasherne. I tillegg kan filmen minne en del om "Saw". Ikke i forhold til bruk av ekstrem vold men at det her er snakk om en moralsk fortelling om de valgene vi tar og konsekvensene det får. Filmen er på sitt beste når den benytter klisjeene og bruker dem konsekvent. Bla. møter vi byens alkoholiserte politiinspektør med ødelagt familieliv ( Lyder kjent?)

 

Normalt i filmer og bøker med denne arketypen er avhengigheten kun en staffasje, men her ser vi faktisk av han lar seg styre av alkoholismen.

 

Noe som går ut over etterforskningen.

Oppsummert er dette en film som vil mye men ikke klarer å innfri det.

 

Likevel er den verd å se for de øyeblikkene når den klarer å overraske deg. Men dessverre vil resten skuffe."

 

Kay Olssen, 18. oktober

"Noe forsinket forsetter jeg mine anmeldelser av Ramaskrikprogramet og forhåpentligvis lagt til noen inntrykk. Torsdagen forsatte videre med Housebound. En New Zealandsk horrorkomedie som sitter igjen hos meg som av festivalens høydepunkter.

 


Etter er særdeles mislykket minibankran blir filmenshovedperson, en pøbeljente, idømt husarrest. Dessverre er dette hjemme hos mor som langt pokker i vold. Moren, en heller masete utgave av sorten blir hennes minste bekymring når det viser seg at barndomsheimen er hjemsøkt.

Skummel, vellaget og morsom med overraskende plotttvister har gjort Housebound til en festivalfavoritt.

Dette er noe så sjeldent som en horrorkomedie som ikke lar vitsene gå på bekostning av skrekkelementene. Enda mer sjeldent er at komedien også bygger opp skrekken. En prestasjon som knapt nok er sett siden American Werewolf in London og Gremlins.

Oppsummert er dette en film som en hver sjangerfeinschmecker ikke burde gå glipp av.

Housebound starter som en film som guider deg inn veltrådde stier men tar seeren gjennom noe forfriskende sidespor.


Derimot er nedturen stort til neste film, The Canal.

 


En spøkelseshistorie som låner fra regissører som Roman Polanski og Hideo Nakata. Et kurrant budsjett og teknisk kyndighet bak kamera lover en historie i ånd med Sinister og Don't Look Now. Dessverre er dette langt i fra sannheten.

The Canal starter som et samlivsdrama om utroskap. Etter fem år og et barn er ekteparet vi møter på autopilot. Sexen er rutine, jobben er rutine og fasaden er velpolert. Mannen har en god jobb som arkivar på byens filminstitutt. Som ikke det er nok at han mistenker sin kone for å være utro, får han i oppgave å ta hånd om gamle åstedsfilmer fra politiet. Innholdet er sjokkende og fører ham inn i et mareritt.

The Canal har fått overraskende god mottakelse.

Overraskende da dette er på ingen måte en original, spennende eller vellregissert film. Samtlige av filmens høydepunkter er skamløst stjålet fra andre filmer, så mye at undertegnede på ingen måte kan akseptere dette som en homage. Filmens groteske scener er hentet rett fra Clive Barker men det mest graverende er det direkte tyveriet av Nicholas Roegs eminente Don't Look Now. I tillegg lånes det i overstadig grad fra Polanskis Replusion.

Dette er ikke en kreativ film men en sammenrasket sampler der høydepunktene er tatt fra filmer av bedre regissører.

Skuespillet er ensformig med en mannlig hovedrolle som har et så til den grad lidende ansiktsutrykk som ikke er sett siden den diabetesfremkallende Love Story med Ryan O'Neal.

Godt kameraarbeid og lydbilde redder ikke denne filmen fra å ende opp som en blåkopi uten en kreativ tanke.

Men den største synden den begår er å ikke være skummel og er rett og slett kjedelig!"

 


Håkon Olav Thunestvedt oppsummerer

"Ramaskrik-anmeldelser del 1.

"Nå er Ramaskrik over for min og jeg sitter på lobbyen i kulturhuset på Oppdal og skriver dette med første kaffen ved min side.


Jeg og Kay gikk glipp av første film som var Wolf Cop fordi toget kom inn et kvarter etter at første film var begynt. Festivalsjef Morten har sagt at tidspunktet for første film neste år er oppe til vurdering. 

Første film for vår del ble den tyske thrilleren On Air/Radio Silence som hadde en del Play Misty for Me fakter. Doc Rock er radiovert på en piratstasjon og livet hans endrer seg da seriomorderen Nattskjæreren (Der Nachtschlitzer) ringer inn og tvinger han til å utlevere seg ellers dør hans neste offer. Der Nachtschlitzer blir glimrende ekkelt spilt av Charles Rettinghaus og Markus Knüfken er god som den etterhvert lidende Doc Rock. On Air hadde et par fikse twists men filmen greier desverre ikke opprettholde trøkket hele tiden men er en over middels film som desverre kunne vært bedre. Allikevel verdt å se om konseptet fenger deg.

Vi hadde blodig biff på SpisBar som hadde Ramaskrik-tilbud på biffen. Så vi gikk glipp av In Darkness We Fall og The House at the End of Time. Spisbar hadde pussa opp overetasjen og det var blitt ganske ålreit der.

Til og med forbedret ølutvalg.


Housebound var vel festivalens høydepunkt og var om Kylie, en ung kvinne som etter flere møter med loven som blir tatt for et minibankran som går til hælvete. Etter tidligere ha vært idømt flere sinnemestringsprogram og samfunnsstraff blir hun nå dømt til åtte måneders husarrest hjemme hos moren. Mora er en skravlekjerring av dimensjoner og Kylie furter og er generelt lite hyggelig mot moren og stefaren. Det virker etterhvert som det spøker i huset og det kan ha sammenheng med et mord som skjedde da huset var en barnevernsinstitusjon. Denne filmen hadde god humor men uten å trekke ned horrorelementene. Dette var vel favoritten på festivalen og sammen med What We do in the Shadows gjorde det at New Zealand hadde et godt nærvær på festivalen.

The Canal var dessverre nedturen på festivalen for min del. Etter tre minutter så merka jeg at denne kom til å bli forglemmelig. Rupert Evans som jeg har faktisk har sett i gode roller tidligere går gjennom filmen tafatt og lidende og rett og slett irriterte meg. Han har Ryan O'Neill fakter når han stirrer melankolsk inn i kamera mens tårene renner stille nedover ansiktet. Et positivt element er Steve Oram som spiller litt drittsekk av en politimann som har forhåndsdømt hovedpersonen. Han hadde hovedrollen i fjorårets sjarmøretappe Sightseers og er vel den skuespilleren jeg likte i filmen. Det er en del melodrama om utroskap ellers virker det som om regissøren plukker horrorelementer fra hans favorittfilmer men greier ikke helt å få det til å henge sammen.

 

Among the Living var ikke musikkvideoen til Anthrax men en fransk horrorfilm.

 



Den er egentlig tre filmer i én. Første delen var veldig Stand By Me og så går den over til å bli litt freakshow horror før den går over i home invasion og tilbake til freak showet på slutten.

Ikke på topp fem lista mi men allikevel godt over middelmådig.

 

 

Helene Aalborg, 17. oktober


"Jeg vet at jeg allerede har sagt andre steder at jeg savner Ramaskrik og er misunnelige på alle som er der nå, men her og nå med noen øl innabords føler jeg at jeg virkelig må understreke det ennå en gang.

 

Jeg har vært på *mange* filmfestivaler de siste 2-3 åra, og Ramaskrik er helt definitivt i min topp 3 av norske filmfestivaler (ved siden av (ikke under) TIFF og Grimstad).

Jeg håper dere koser dere maks, og blir ekstra glad av å høre at andre filmfolk, som feks Øystein fra Filmklubbforbundet og Birger fra Filmpolitiet endelig gir Ramaskrik en sjanse. Ramaskrik fortjener nemlig all oppmerksomhet og alle fans de kan få!

 

Kos dere litt ekstra for meg også, så får jeg i mellomtiden bare glede meg ekstra til neste år!"

 

 

 

Bente Maalen (produsent for Ramaskrik), 19. oktober

(foto: (c) Ramaskrik) 

"Kjære skrekkrutter!

 

Jeg beklager at Ramaskrik-staben har vært helt fraværende på gruppa denne helga, men dere skjønner sikkert hvorfor.

 

Jeg må allikevel si at det har vært veldig gøy Kay og Haakons omtaler og kommentarer underveis (og slå av en prat med de her) + alle hyggelige kommentarer fra andre skrekkrutter også.

 

Neste år håper vi vi får en enda større oppslutning fra Skrekkruttskolen og i mellomtiden gleder jeg meg til å lese mer om alle skrekkfilmene jeg kanskje etterhvert tør å se."

 



 



 

Reinert Kiil (regissør/rekvisitør) 19. oktober


"Det var veldig hyggelig å møte alle dere på Ramaskrik!

Håper å treffe dere igjen i senere anledning.

Har brukt siden deres flere ganger for godbiter i skrekk universet.

 

Vil bare for anledningen anbefale en film jeg så under Ramaskrik "What we do in the shadows". Fantastisk morsom godbit. Takk til Kay Olssen for mye ros å ris ang filmsmaken min. Skal teste ut filmer du nevnte. Ha en strålende film oktober videre. Å husk å kom dere på kino 1 november. Den store kino dagen er som julaften for meg i hvertfall! Bente Maalen: En film du burde prøve er Near Dark. En av mine favoritter innenfor vampyr filmer. Det er også Kathryn Bigelow som står som regissør på denne.

Takk til alle som tok turen å så klippene fra Huset.

 

Vi jobber på spreng for tiden for å finansiere etterarbeidet. Som sikkert flere vet så døde min produsent for noen år siden under innspillingen av "Skumringslandet". Noe som har bæret stor preg av min jobb og i tillegg har gjort det veldig tøft å selge seg inn hos andre produsenter. Men nå er det min venn og kolega Terje Strømstad med på produksjonen.

 

Vel, ønsker alle som sagt en god oktober, og husk å ta turen innom Ramaskrik til neste år, og Oslo fright fest i januar. Er kjempe moro!"

 

 



Skrekkruttskolen takker alle som bidro med innspill og utspill gjennom årets Ramaskrik-festival!

 

Det er ikke til å komme fra at det satte seg en smule festivalsteming på Skrekkruttskolen under disse dagene.

 

...og vi sees på Ramaskrik 2015! :)

Kommentarer

Akkurat nå ser andre på:

Shaky cam bonanza: found footage

Mange forbinder found footage med billige produksjoner, shaky cam, nightvision og pesing. Andre føler found footage - filmer krype under huden som nådeløse førstepersonsberetninger uten musikk. Found Footage faktisk har sine røtter i viktoriansk klassisk skrekklitteratur: tekster bestående av funnede dagboknotater, brev, manuskripter. Mary Shelley's Frankenstein er faktisk en sånn tekst, og Edgar allan Poe skrev i 1833 en novelle ved navn 'MS. found in a bottle'. Bram Stokers Dracula (1897) er et annet eksempel. Man kaller det epistolær litteratur.  Skrekkruttskolen kjørte Found Footage Friday forleden, nedenfor finner du en herlig liste med filmtips innen denne sjangeren som er både elsket og hatet. Enjoy!  Tittel År IMDb The Bay 2012 5,7 Paranormal Activity: Tokyo Night 2010 5,1 American Zombie 2007 5,0 OCCULT 2009 6,5 Gonjiam: haunted asylum 2018 6,4 The monster Project 2017 4,5 Diary of the dead 2007 5,5 U.F.O 1989 5,4 Host 2020 6,5 Butterfly kisses 2018 5,9 Troll Hu...

Blod og sjokkfaktor med... dybde?

 En skrekkrutt fra Mjøsens bredd som følte seg tynget av henholdsvis en teit kropp, et teit liv og en teit katt stilte forleden følgende smådramatiske spørsmål på  Skrekkruttskolen : Jeg vil ha blod.  Sjokkfaktor.  Menneskelig lidelse.  Lemlestelse.  Med dybde...  Jeg syns synd på meg selv i kveld med kropp som er teit og et liv som er teit og en pus som er teit.  You catch my drift 🤣 Kannst du mir helfen? 🖤😇 (foto: den AI - genererte demonen/cryptid'n Loab, som har utviklet seg fra en kommando om å lage et bilde av det motsatte av Marlon Brando. Faktisk.)  Skrekkrutter fra inn og utland styrtet til med tips om skikkelig røff film, noe som resulterte i lista nedenfor.  Tittel År IMDb Grotesque aka Guroteskuo 2009 4,7 Pet Sematery: bloodlines 2023 4,7 Tetsuo 1989 6,9 Eraserhead 1977 7,3 I saw the devil 2010 7,8 Martyrs 2008 7,0 Men behind the sun 1988 6,1 Hellraiser 1987 6,9 Inside 2007 6,7 Haute tension 2003 6,7 La Mesita del comedor ...

Supernatural psychological horror

 En skrekkrutt med lang fartstid på skolen kom forleden med følgende oppfordring: Har sett Australske Babadook 2014 og likte den så godt at jeg har lyst til å se flere overnaturlig psykologisk skrekkfilmer. Tar gjerne mot tips til filmer.  Skrekkruttene lot seg ikke be to ganger, noe som resulterte i følgende liste med filmtips. Tittel År 1408 2007 The VVitch 2015 The Wind 2018 The Innocents 1961 Grave Encounters 2011 Crimson Peak 2015 The Lighthouse 2019 Talk to me 2022 The Skeleton Key 2005 Below 2002 Sinister 2012 In the tall grass 2019

Feinschmecker giallotips!

 Det er egentlig vanskelig å ikke like giallo når man liker skrekkfilm. Spør du meg. Man har syttitallspakka så det griner etter, man har slashing, practical effects, barberkniver og neglisjéer, sorte hansker og herskapshus.  ...og navnene på disse filmene, da... Navnene! "Aunt Martha does dreadful things", for eksempel. 😍 E n av skrekkruttene er et regelrett oppkomme av filmtips innen giallo. (Sikkert flere, så la oss si minst én.) H er har du noen av dem! 🙂 Murder Obsession (Riccardo Freda, 1980; Italian: Follia omicida) aka Fear, aka The Wailing, aka The Murder Syndrome The Secret of Seagull Island (Nestore Ungaro, 1981; Italian: L'isola del gabbiano) Madhouse (Ovidio Assonitis, 1981) aka There Was a Little Girl Tenebrae (Dario Argento, 1982) aka Unsane The Scorpion with Two Tails (Sergio Martino, 1982; Italian: Assassinio al cimitero etrusco / Murder in the Etruscan Cemetery) A Blade in the Dark (Lamberto Bava, 1982; Italian: La casa con la scala nel buio / The ...

103 skrekkfilmer fra åttitallet

Åttitallet var dødsdigg. Dette var jo før verden  ble skikkelig farlig, så det er en ubekymret lekenhet og en lettlivethet som går som en rød tråd gjennom åttitallets filmer. De er ofte knallgode tidskoloritter også. Et nydelig innblikk det heteste av det hete på den tiden!  Moten, frisyrene(!), high school - livet, utviklingen innen animatronics og effekter, hele zeitgeisten... Man kan bare gjenta: Åttitallet var dødsdigg.   Her kommer skrekkruttenes 103 tips til knakandes god -og vidunderlig dårlig- åttitallsskrekk.  Nr Tittel År IMDb 1 The Shining 80 8,5 2 The Thing 82 8,2 3 Evil Dead 2 87 7,9 4 Evil Dead 81 7,6 5 An american werewolf in London 81 7,6 6 A nightmare on Elm Street 84 7,5 7 The fly 86 7,5 8 Poltergeist 82 7,4 9 The return of the living dead 85 7,3 10 The changeling 80 7,3 11 Re-animator 85 7,3 12 Videodrome 83 7,3 13 Tenebrae 82 7,2 14 The Lost Boys 87 7,2 15 The Monster Squad 87 7,2 16 Fright Night 85 7,1 17 Near Dark 87 7,1 18 Hellraiser 87 7,1 19 ...

Oppmuntrende skrekk med gladvold

Det går jo sjelden bra med folk i de filmene vi liker. Det går jo sjelden bra , er vel mer riktig å si. Det går stort sett til helvete.   (Den som vet, den vet.) Hva gjør man da egentlig når man er fysen på skrekkfilmer på den mer muntre siden av spekteret? Fysen på litt gladvold? Man tar turen innom  Skrekkruttskolen  og spør de mange skrekkrutter om filmtips! Nedenfor finner du tips som kom inn som respons på følgende spørsmål: Hei! Er det noen som har tips til oppmuntrende skrekk? Maa gjerne ha en god porsjon gladvold. Tittel År IMDb Evil Dead 2 1987 7,7 Army of Darkness 1992 7,4 Bubba Ho Tep 2002 6,9 Brain Damage 1988 6,5 Evil Ed 1995 5,5 Return of the living Dead 1985 7,3 Tucker and Dale vs Evil 2010 7,5 The Cottage 2008 6,1 Sightseers 2012 6,5 Severance 2006 6,4 Bad Boy bubby 1993 7,3 Rubber 2010 5,7 Space Station 76 2014 4,9 Motivational Growth 2013 5,7 Teeth 2007 5,4 The Crazies 2010 6,5 Slither 2006 6,5 Deadstream 2022 6,4 Scouts guide to the Zombie apocalypse 20...

Skrekkruttene tipser: 88 monsterfilmer

Monster, folkens. Monster! 😍 Digre sultne monster, slimete monster i vannet og under jorda, mange mange små monster, monster som vokser inni deg...   ...og monster av det litt mykere slaget.  Her følger 88 tips til heftige monsterfilmer sortert etter IMDb - score. Husk at IMDb - skalaen ofte er like bra i bånn som på topp, ihvertfall når det gjelder monsterfilm!  Vil du ha ennå fler tips om monsterfilm av nyere dato? Klikk  her . 1 Aliens 1986 8,5 2 Alien 1979 8,5 3 Jaws 1975 8,2 4 The Thing 1982 8,2 5 Frankenstein 1931 8 6 Predator 1987 7,9 7 Prometheus 2012 7,5 8 The Fly 1986 7,5 9 Them 1954 7,3 10 Godzilla 1954 7,3 11 The Mist 2007 7,3 12 The Descent 2005 7,3 13 Starship troopers 1997 7,2 14 Cloverfield 2008 7,2 15 Gremlins 1984 7,2 16 the beast w/ a bill. backs 2008 7,2 17 The Golem 1920 7,2 18 Pitch black 2000 7,1 19 Tremors 1990 7,1 20 The Host 2006 7,1 21 The Lost World 1925 7 22 The troll hunter 2010 7 23 The Hidden 1987 6,9 24 Hogzilla 2007 6,9 25 Cre...

Love hurts!

Kjærligheten er mangesidig. Av og til spinner den ut av kontroll, og det blir stygt. Skikkelig stygt.  'The things you do for love' er ikke bare roser og nussing. Av og til inkluderer de psykisk terror, vold, panikk og død.  Skrekkruttskolen  har laget en liten liste over skrekkfilmer hvor kjærleiken står sentralt.  1 Requiem for a dream 2000 8,4   2 Slipp den rette inn 2008 8   3 Bram Stokers Dracula 1992 7,5   4 Re-animator 1985 7,3   5 Warm Bodies 2013 7   6 Sightseers 2012 6,5   7 Society 1989 6,5   8 Rammbock 2010 6,4   9 Mary Shelley`s Frankenstein 1994 6,4   10 My Bloody Valentine 1981 6,1   11 Mutants 2009 5,6   12 My Bloody Valentine 2009 5,5   12 The perfect marriage 2011 4,6     

Skrekkruttskolens opprinnelse

Skrekkruttskolen har vært operativ i 13  strake år nå! Herregud, det er jo nesten ikke til å tro. Det er tid for et lite tilbakeblikk på Skolens opprinnelse.  Da jeg var liten jobbet pappa som kaptein i utenriksfart, og vi pleide å være med båten i sommerferiene. Norske sjøfølk er så heldige å ha Den Norske Sjømannskirken som jobber for deres ve og vel. Sjømannskirken drev tidligere en bibliotektjeneste på norske skip, lånte ut bøker og filmer. Enten var det noen med ansvar for slikt i Sjømannskirken som elsket horror og sci-fi, eller så var det så-som-så med innsikten i hva datidens filmer innholdt: bibliotekskapet ombord i båten var fylt med VHS'ene som vel i bunn og grunn har gjort meg til det horrorhuet jeg er. Haisommer, Frankenstein, Ondskapens Hotell, Poltergeist, Rosemary's Baby, The Thing... Alle disse filmene snek jeg meg opp om natten for å se. Alene i messa på båten. Med utenlandsk godteri og ubegrenset tilgang på colabokser. Og kakestrø fra spiskammerset - som på ...